Op Lees-Meer.nl vind je de content rondom wonen en lifestyle. Voor jou op maat verzameld!
Wilt u op de hoogte blijven van het woonnieuws van ?
Delen via e-mail
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht

Tweederde webshops heeft interesse in ‘stenen’ winkel

Terug naar overzicht

Vaak wordt gesproken over de ‘bedreigingen’ van webshops maar het tegendeel is waar. Een groot deel webondernemers overweegt een combinatie van on- en offline verkoop. Ook een shop-in-shop of een tijdelijke winkel zijn populair. Voor 38% van de webwinkels is een fysieke winkel interessant.

Terugdringen leegstand
Er liggen wel degelijk kansen om de leegstand in winkelgebieden terug te dringen. Een landelijk onderzoek naar de vestigingsbehoeften van webwinkels toont dat overduidelijk aan. Het onderzoek is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau, in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel. In totaal zijn de vestigingsbehoeften van meer dan 350 bedrijven die als webwinkel gestart zijn in kaart gebracht.

Combinatie
Ruim 20 procent van de ondervraagde webwinkels heeft al (eens) de stap gezet van verkoop via internet naar de combinatie van online en offline verkoop. Vooral een eigen winkel is bij 15 procent populair. Maar ook een winkel in een winkel (shop-in-shop; 8 procent) en een tijdelijke winkel (pop-up-store; 1 procent) komen voor. Ongeveer een derde van de webwinkels hebben geen interesse in het openen van een fysieke winkel; voor hen is en blijft internet het enige verkoopkanaal.

Flexibiliteit is belangrijk
Webwinkels die nog geen ‘stenen’ winkel hebben, zijn het meest geïnteresseerd in een shop-in-shop (43 procent). Een eigen fysieke winkel is voor 38 procent van de webwinkels interessant en 35 procent ziet mogelijkheden in een pop-up store. Webondernemers hebben vooral interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is. Ze zoeken overwegend naar de wat kleinere panden (tot 100 vierkante meter). Vooral winkelstraten met een eigen gezicht worden gewaardeerd door webondernemers. Flexibiliteit in huurcontracten en -voorwaarden is een belangrijke voorwaarde waarmee u deze ondernemers kunt verleiden om leegstaande panden in te vullen.