Op Lees-Meer.nl vind je de content rondom wonen en lifestyle. Voor jou op maat verzameld!
Wilt u op de hoogte blijven van het woonnieuws van ?
Delen via e-mail
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht

Meer starters goed voor de retailmarkt

Terug naar overzicht

Leegstand van winkels is een veel besproken en veel beschreven probleem. Vaak ligt de focus op de negatieve signalen maar die gelden niet voor alle winkelcentra. Gertjan Slob van Locatus gaat op zoek naar de positieve trends. Waar of waarom gaat het soms wel goed?

Leegstand is geen algemeen probleem. Centrumsteden zoals Utrecht en Amsterdam kennen bijna geen leegstand en in een aantal steden zoals Den Bosch en Groningen loopt de leegstand bovendien terug.

Gertjan Slob, onderzoeker bij Locatus, denkt dat de dynamiek die hij nog steeds ziet in de leegstand deels een oplossing kan bieden voor de problematiek. “Het overgrote deel van de leegstaande panden wordt op enig moment weer gevuld. Helaas komen er wel meer gevulde panden leeg dan er lege worden ingevuld. Met als gevolg dat de landelijke leegstand nog steeds oploopt. Van de panden die de laatste zeven maanden weer zijn gevuld heeft het merendeel een andere functie gekregen zoals woning, kantoor of bijvoorbeeld yogastudio. Maar de belangrijkste invuller van leegstand is de overige detailhandel, vooral tweedehands winkels en partijgoederen. Daarna komen de winkels met mode-en luxe artikelen.”

Voor de invulling van leegstand zijn meer zelfstandige ondernemers te vinden dan winkelketens; 82 procent is van de nieuwkomers op de retailmarkt is volgens Gertjan Slob zelfstandig ondernemer. “Dat zijn er opvallend veel. Daarom pleit ik ervoor dat marktpartijen deze groep meer gaan betrekken in de discussie over de toekomst van retail. Naar mijn idee wordt er veel te weinig geluisterd naar de mening en wensen van de zelfstandige ondernemers. Als zij succesvol zijn, zal vanzelf het aantal stoppers teruglopen en daarmee ook de leegstand van winkels.”

Potentiele starters moeten volgens Slob ook worden gestimuleerd zodat er méér op de retailmarkt komen. Uit een (beperkte) steekproef die hij hield onder Utrechtse starters blijkt dat deze groep door de gemeente en het centrummanagement eerder wordt tegengewerkt dan geholpen. Zo krijgen starters minimale mogelijkheden om naamsbekendheid op te bouwen en weten de meesten niet eens dat er in Utrecht een centrummanagement is.

Er is dus nog heel wat werk aan de winkel, en niet alleen in Utrecht.