Op Lees-Meer.nl vind je de content rondom wonen en lifestyle. Voor jou op maat verzameld!
Wilt u op de hoogte blijven van het woonnieuws van ?
Delen via e-mail
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht

Keuken kostenloos annuleren

Terug naar overzicht

Herkent u dat? U hebt net uren bij de keukenboer rondgelopen en nu hebt u een keuken gekocht die u liever anders had gezien of helemaal niet had gekocht. Maar ja, op dat moment durfde u geen nee meer te zeggen. De verkoper had al zoveel tijd geïnvesteerd... Kunt u er nog onderuit?

Nachtmerrie

De een kijkt er naar uit, voor de ander is het een nachtmerrie. Het kopen van een keuken. Zoveel keuzes die gemaakt moeten worden en de praatjes van de gladde verkopers maken de zoektocht vaak niet aantrekkelijker. Dan maakt u soms keuzes waar u achteraf spijt van hebt. Annuleren is geen optie, want dat kost onder de huidige CBW-consumentenvoorwaarden maar liefst 30 procent van de aanschafprijs. Dit percentage is overigens nergens op gebaseerd. Dus dan maar een keuken die niet helemaal voldoet aan uw eisen. U hoeft er per slot van rekening alleen maar in de koken, toch?

Kosteloos annuleren

Dit scenario komt volgens Vereniging Eigen Huis (VEH) te vaak voor. Mensen die geen nee meer durven te zeggen of zich onder druk laten zetten door de verkoper. VEH roept daarom branchevereniging Inretail op tot het verbeteren van de CBW-consumentenvoorwaarden. Het moet voor kopers mogelijk zijn tot twee dagen na aanschaf van de nieuwe keuken er kosteloos vanaf te zien. Mandemakers Keukens heeft deze bedenktijd van twee dagen al ingevoerd en volgens VEH is het hoog tijd dat branchegenoten dit voorbeeld volgen.

Verantwoordelijkheid

In 2013 is er door mysteryshoppers al onderzoek gedaan naar de praktijken in de keukenbranche en de uitkomst loog er niet om. Veel keukenleveranciers zijn erop uit de consument zo snel mogelijk te laten tekenen voor een keuken en ze zo min mogelijk bedenktijd te geven. De werkwijze bij de verschillende leveranciers is nagenoeg gelijk. Tijdens het gesprek wordt steeds een beetje meer korting gegeven en vaak volgt er aan het eind nog een korting bovenop de kortingen die al gegeven zijn. Deze korting is echter beperkt geldig, vaak tot sluitingstijd diezelfde dag. De consument wordt hierdoor gedwongen snel te beslissen. Dat moet anders volgens VEH, het wordt tijd dat de branche haar verantwoordelijkheid neemt.