Op Lees-Meer.nl vind je de content rondom wonen en lifestyle. Voor jou op maat verzameld!
Wilt u op de hoogte blijven van het woonnieuws van ?
Delen via e-mail
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht
E-mailadres incorrect
Dit veld is verplicht

Beleggers willen hun huurders graag tevreden houden

Terug naar overzicht

Eigenaren van kantoorpanden zijn steeds vaker bereid om te investeren in gebouwen om huurders te pleasen. Liever een goede relatie met huurders dan ze na afloop van een contract ontevreden te zien vertrekken: hét bewijs dat de verhouding tussen belegger en huurder aan het veranderen is.

Zachte zaken

Voorheen was het een kwestie van een huurcontract afsluiten en na afloop keek men wel weer verder. “Daardoor voelden eigenaren van kantoorpanden zich wel eens overvallen wanneer een huurder vertrok”, zegt Rudolf de Boer van vastgoedadviseur CBRE. “Beleggers - vaak de eigenaren van kantoorpanden - hebben er steeds meer voor over om een goede relatie met hun huurders op te bouwen. Ze gaan zich daarom meer op zachte zaken richten, zoals dienstverlening. Zo beperken ze het risico op leegstand. Dat doen ze bijvoorbeeld door in een pand meer open ruimtes te creëren of een restaurant te openen. Zo kunnen ze ook de beleggingswaarde van het pand vergroten.”

Van alle gemakken voorzien

Vastgoedbelegger Pronam, eigenaar van de Atlas Arena-kantoren in Amsterdam-Zuidoost, heeft dat volgens De Boer helemaal begrepen. “Ze hebben goed gekeken waar huurders tegenwoordig behoefte aan hebben. In de kantoorpanden was ooit het hoofdkantoor van vliegtuigbouwer Fokker gevestigd. Nu zijn de gebouwen gerenoveerd en van alle luxe voorzien. Er zitten nu een restaurant en kinderdagverblijf maar je kunt er tijdens werktijd ook een kostuum laten stomen of je auto laten wassen.”

Office ranking

Er zijn verschillende initiatieven die inspelen op deze veranderende verhouding tussen belegger en verhuurder. Op PROVADA 2014 presenteerde BNP Paribas Real Estate met start-up SoBuildings een ranking voor kantoren die vergelijkbaar is met die voor hotels en restaurants. Alle werknemers die gebruikmaken van een pand kunnen met de app van SoBuildings cijfers geven aan het gebouw en de dienstverlening van de verhuurder. Ook kunnen opmerkingen geplaatst worden, bijvoorbeeld als het ventilatiesysteem niet goed werkt. Door zichtbaar te maken waar huurders behoefte aan hebben kan op deze manier de afstand tussen belegger en gebruiker worden overbrugd.